HTML

sztg0509

Olyan akar lenni ez a blog, mit egy könyv, melyet a gondos szülő gyermeke ágya mellé tesz, hogy hátha egyszer felveszi csemetéje, és önként rákap az olvasásra (copyright Gieszer Bálint). Volt magyartanárodként így tartom én is fenn ezt a blogot, hogy mindig kéznél legyen egy kis személyre szabott kultúra... A blog elérhető lesz éjjel-nappal, és reméljük, közös munka eredményeként mindig friss szellemi tartalmat kaphatunk, azoknak az élményeknek a megosztását, melyek az olvasással vagy más művészetekkel kapcsolatban értek. Te is oszd meg volt osztálytársaiddal személyes olvasmányélményeidet vagy ajánlj programokat!

Friss topikok

  • zsuzzsi: ugy mindenhez! magyar-töri,tök jó:) erettsegi.fvt.hu/ (2010.06.11. 19:29) NYELVTAN 6. Nyelvművelés
  • zsuzzsi: webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:EqUnwJjpkN0J:m.blog.hu/we/we-dek/file/nyelvtan/Nyelv... (2010.05.23. 18:53) NYELVTAN 16. Intertextualitás
  • léd: váó. nagyon jó kis csemege volt ez az oldal az elmúlt néhány napban! kár, hogy nem volt ilyen egés... (2009.06.17. 19:25) Jókai-tételhez jó!
  • drummer of The Ballator: Az ötödik bekezdésben van egy link az ellentét szóra. Sajnos nem működik. Esetleg meg lehet tudni,... (2009.06.17. 11:27) NYELVTAN: Gúny, irónia
  • Kautnik: @B.Sára: Természetesen az érettségin nem az imént publikált kérdések fognak szerepelni, mert azoka... (2009.06.17. 05:57) Hamlet, Rómeó és Júlia: ezeket írtuk a füzetbe...

Linkblog

A kortárs drámához

2009.05.19. 09:24 Kautnik

Nagyon szép bevezető gondolatok Pilinszky Jánostól az amatőr színtársulatokkal kapcsolatban.

Leginkább azok számára használható, akik a Krétakör-előadást vagy a Plazmát elemzik, de mindenkinek ajánljuk!

Profik és amatőrök

Egy fiatal „műkedvelő” színjátszócsoport műsorát láttam a napokban. Előadás után kíváncsi, barátian érdeklődő szemek gyűrűje vett körül: mi a véleményem a munkájukról?

Kérdésükben olyan nyílt és minden kritikára kész kíváncsiság volt, hogy eleve kizárt mindenfajta „nevelő szándékú” köntörfalazást. Elismerésemet és bírálatomat elég volt, legalábbis előszörre, egyetlen tárgyilagos mondatban közölnöm. Ezt feleltem: „Egyetlen negatív előjelű mondatban tudnám leginkább megfogalmazni véleményemet: előadásukban nem volt semmi hamis hang”.

A lakonikus válasz senkit se hűtött le. A tárgyilagosság, a tárgyilagos önismeret és ügyszeretet boldogságával azonnal megértették, mit akarok mondani. S ezután akadálytalanul térhettünk rá a részletek és az egész megbeszélésére, arra, hogy mit is kéne, mit is lehetne még tenni vállalkozásuk érdekében.

Műkedvelők? Régóta érzem – érezzük –, hogy a kocka megfordult. A színjátszásban mindinkább a „szakma” kezd valamiféle szűköset és elégtelent jelenteni, s néhány fiatal spontán tömörülése napról napra korszerűbb igazság és valódibb reménység hordozója.

A „szakmára” való örökös hivatkozás számomra mindig is gyanús volt a művészetben. Éreztem benne a rettegést, a védekező félelmet – a szellem elől a betűhöz való tapadást, s képmutató biztonságát. Csak aki napról napra vállalja a kezdők didergő csupaszságát, bizonyulhat talán – legvégül – mesternek. És ez nem külsőségeken múlik, épp nem valamiféle tanulékonyságon – hanem legbelül, a szív és az értelem „rejtekében” dől el.

Ami ebben a kérdésben „új” számomra, az mindössze annyi, hogy ez a különben meglehetősen rejtett igazság kezd napnál világosabbá válni. A színjátszásban például – hogy választott témánknál maradjunk – a „szakmai tudást” mindinkább fölülmúlja a valódibb és mélyebb érdekek jelentkezése. A spontán tömörülésekben egy újfajta színház, újszerű életközösség keresi kibontakozását, ahol a szellemi együttélés és a közös kifejezés öröme és kutatása fölülmúlja a pénz és a beérkezés üres varázsát. Néző és színház közt az éles vonal nemcsak a különböző dramaturgiákban mosódik el ma már – hanem valójában a társulások természetében is. Ki játszik és kinek? És miért? És hogyan? – nem telik bele sok idő, s a válasz mindegyik kérdésre merőben új és más lesz, mint ahogyan azt idáig „megszoktuk”.

S hogy miért épp a színház világában mutatkozik legszembetűnőbben a fordulat? – erre se nehéz megfelelni. Azért, mert épp itt van a „szakmai dilettantizmus” a legnagyobb kísértéseknek kitéve, a legszívósabb önvédelemre kényszerítve. Egyrészt. Másrészt: mivel épp a színház érinti legkorszerűbb vágyunkat: egy új és alkotó együttélés lehetőségének elnapolhatatlan szomjúságát.

(Új Ember, 1968. szeptember 15.)

 

Figyelmetekbe ajánlom a három társulat honlapját:

Örkény Színház Finito

KoMa társulat Plazma

Krétakör Hamlet

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sztg0509.blog.hu/api/trackback/id/tr301131009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása