Az alábbiakban ismertetem, hogy mit írtunk le a füzetbe a polgári drámával kapcsolatban.
Ha konkrét példákatr keresel a jellemzőkre az áltlad olvasott drámából, nyert ügyed van!
Akinek van kedve, bejegyzésként vágjon be összefoglalót a két dráma, A vadkacsa és a Sirály cselekményéből!
A polgári dráma a XIX. század második felében kialakuló drámai irányzat, típus.
1. Polifonikus (többszólamú) dráma –
Elmélyül Madách „többszempontúsága” –
üIbsennél a konfliktus a különféle értelmezések összeütközéséből adódik.
Ø Téma a kisemberek „élethazugága”
üCsehovnál a szereplők elbeszélnek egymás mellett, párbeszédre képtelenek.
Ø Téma: ki az igazi művész? Ki lehet-e törni a tehetetlen létből?
2. A századforduló stílusirányzatai megjelennek drámáiban:
A mű szereplőinek sorsa egy központi szimbólumban is megjelenik.
Realizmus: az ábrázolt világ a szerző korának felel meg.
Naturalizmus: a környezet torzító hatása a személyiségre (gazdagság, szegénység).
3. Dramaturgiai elvei A századforduló stílusirányzatai megjelennek drámáiban:
A mű szereplőinek sorsa egy központi szimbólumban is megjelenik.
Realizmus: az ábrázolt világ a szerző korának felel meg.
Naturalizmus: a környezet torzító hatása a személyiségre (gazdagság, szegénység).
4. Ibsennél: •Ibsen ars poeticája: „kérdezni, nem válaszolni”. Drámái a polgári lét nagy kérdéseit vetik fel.
•Van-e létjogosultsága az „élethazugságnak”, önámításnak, mítoszteremtésnek saját életünkkel kapcsolatban;
•Rezonőrei (orvosok): az irgalmat, a cselekvő, hétköznapi szeretetet állítják előtérbe az eszmék harca helyett.
5. Csehovnál
Az anya-fiú, művész-polgár, befutott művész és újító konfliktusa;
A kommunikáció lehetetlensége;
A szerelem nem más, mint egymás gyötrése szavakkal – „mindenki szerelmével és önmagával küszködik”.A művész gyötrődő ember: Trigorin: nem él, csak anygot gyűjt; Nyina megtanul szenvedni;