Gyakorló feladatok nyelvtan szóbeli érettségire
- Hogyan társul a nyelv fejlődése az emberré váláshoz? (Ld. Pléh Csaba-tanulmány)
- Milyen eléméleteket ismerünk a nyelv és a gondolkodás viszonyáról? (Ld. Pléh-tanulmány)
- Hogyan függ össze a nyelv fejlettségi szintje a gondolkodás fejlettségével?
- Hogyan függ össze a nyelvhasználat színvonala a vislekedéskultúrával?
- Alszok, iszok, Meglássuk
- Miylen változásokat ismerhetünk fel manapság a szókincsben és a nyelvtani rendszerben?
8. Az információs társadalom hatása a mai nyelvre
Részlet egy kommentből:
„Sza Andy! Zsír a beszólásod kár h. nem vok sokat fen a neten
jössz privibe, sztem sirájul dumcsiznánk, na csá! Leves”
9. Miért így írjuk? Ismertesd a szabályt!
- Vízvezeték-szerelő
- igazgatóhelyettes
10. Miért így írjuk? Ismertesd a szabályt!
Együttműködik
Nyagothall
Továbbáll; tovább áll
Kézhesz vesz; kézhezvétel
11. Elemezzük az alábbi mondatokat!ű
- A német nyelv tanára szeret feleltetni.
- A feleségem apja rendőr volt.
- Télen kevés a hó.
12. Állapítsd meg a tagmondatok viszonyát!
- Megvettem a játékot, és hazamentem kipróbálni.
- Holnap fogom meglátni, hogy el tudok-e menni.
- Azé a győzelem, aki a legjobb.
- Önálló szövegnek tekinthető-e az alábbi idézet?
- A szöveg miylen jelentésrétegeit különíthetjük el?
- Mitől függenek a jelentésrétegek?
Kosztolányi Zászló
(részlet)
Csak bot és vászon,
de nem bot és vászon,
hanem zászló.
15. Szövegfonetikai eszközök, írásjelek
- Lásd el írásjelekkel az alábbi szöveget!
„És akkor azon az estén a kinti zaj ellenére abban a sötét lakókocsiban néhány percre földre szállott a mennyország egyszerű szavakkal dicsértük Istent az aznap kapott javakért, a teremtés szépségéért, a megtalált közösségért és minden ajándékért, amit oly hihetetlen bőkezűséggel pazarolt Jézus Krisztus aznap mindnyájunkra.
Nem ezért, vagy azért dicsőítettük Őt egyedül azért, mert Ő Az Aki.
És akkor váratlanul hirtelen intenzitással a szűkös lakókocsi mélyén átéreztem, hogy ajándék az élet hogy szent a barátság hogy jó élni s hogy túláradón és mindent átölelőn borul ránk beburkol bennünket szünet nélkül ISTEN SZERETETE.”
16. Intertextualitás
- Elelvenítsük fel, hogy az intertextualitás fajtáit!
- Intertextualitás-e a mottó?
- Gyűjtsünk mottókat!